Contract onbepaalde duur - 80%
Geloof jij in internationale samenwerking en de kracht van sociale bewegingen? En krijg jij energie van de uitdaging om een waardengedreven organisatie te versterken op financieel vlak? Dan ben jij misschien de persoon die we zoeken!
Wie zijn wij?
WSM is een Belgische ngo die sociale bewegingen wereldwijd versterkt en verbindt zodat huidige en toekomstige generaties kunnen genieten van hun universeel recht op waardig werk en sociale bescherming. Om dit te bereiken zet WSM in op wederzijdse capaciteitsopbouw tussen sociale bewegingen wereldwijd, op bewegingswerk in België, op beleidswerk en het verbinden van sociale bewegingen in nationale en internationale netwerken.
WSM werkt samen met bijna 100 sociale bewegingen in 22 landen in Afrika, Azië en Latijns-Amerika en Caraïben. In België werkt WSM samen met de organisaties van beweging.net en de mouvement ouvrier chrétien (ACV-CSC, CM-MC, …).
Onze werking en (meerjaren-)programma’s worden gefinancierd vanuit verschillende bronnen: subsidiërende overheden, organisaties uit het netwerk van beweging.net en moc en individuele sponsors.
Onze waarden zoals gelijkheid en inclusie leiden ons en zijn onmisbaar bij het internationaal denken. We zetten actief in op het ontwikkelen van een inclusief beleid, ook in ons personeelsbeleid.
Wat houdt de job in?
Je coördineert en coacht een team in Brussel van 4 (3,4 VTE) financieel-administratieve medewerkers die instaan voor het financieel beheer van WSM als vzw en van de financiële cyclus van de internationale programma’s. Deze medewerkers staan op hun beurt in direct contact met administratieve en financiële programmabeheerders in Afrika, Azië, Latijns-Amerika en Caraïben.
Vanuit deze positie ben je verantwoordelijk voor:
- het uitzetten van een duurzaam en sterk financieel beleid op korte en lange termijn in lijn met onze strategische doelstellingen en waarden. Met jouw heldere analyses adviseer je directie en raad van bestuur. Je werkt daarvoor met je team de nodige tools en analyses uit.
- De vlotte organisatie van de financiële processen in samenwerking met het financieel team en de (externe) boekhouding. Je zorgt daarbij voor heldere planning en taakverdeling en coördineert de uitvoering ervan. Je maakt ruimte voor de coaching van je team.
- De opmaak en afsluiting volgens geldende regelgevingen van de begrotingen, forecasts en reportings van de organisatie en de programma’s gefinancierd door een diversiteit van donateurs. De samenwerking tussen medewerkers vanuit het buitenland tot in Brussel, verspreid over verschillende teams is daarbij cruciaal. Je coördineert en faciliteert deze samenwerkingen.
- Je zorgt ervoor dat je kennis over financiële en boekhoudkundige verplichtingen vanuit wetgevingen en donateurs actueel blijft. Je neemt daarvoor deel aan vormingen en overleg binnen de sector of daarbuiten.
Wat bieden we je?
- Meerwaarde: een zinvolle en gevarieerde job in een tweetalige (NL-FR), nationale organisatie met een internationale dynamiek.
- Aantrekkelijke voorwaarden: Boven een aantrekkelijk loon binnen de ngo-sector met valorisatie van relevante ervaring, krijg je heel wat extralegale voordelen zoals maaltijdcheques, groepsverzekering, hospitalisatie-verzekering, dertiende maand, thuiswerkvergoeding, GSM.
- Coaching en opleidingsmogelijkheden tijdens de werkuren.
- Flexibiliteit: Je werkt 80% of 32 uren per week. Je krijgt de keuze om je werk in 5 werkdagen of in 4 werkdagen uit te voeren. Daarenboven heb je de mogelijkheid tot structureel thuiswerk (6 dagen per maand) na een inloopperiode. WSM werkt ook met glijdende werktijden.
- Tijd voor iets anders: naast je wettelijk verlof krijg je 24 dagen arbeidsduurvermindering per jaar en een aantal buitenwettelijke feestdagen.
- Duurzame mobiliteit: we betalen je verplaatsing naar Brussel met het openbaar vervoer terug.
- Een onmiddellijke indiensttreding.
Wie ben je?
- Je ziet het als een boeiende uitdaging om de duurzame financiële toekomst voor een bewegingsngo voor internationale solidariteit te verstevigen.
- Ervaring: Je hebt minimaal 3 jaar aantoonbare ervaring met financieel management waarbij je coördinatievaardigheden ontwikkelde.
- Je bent een people manager. Je bent dankzij je leidinggevende en coachende talenten in staat je collega’s richting, vertrouwen en verantwoordelijkheden te geven.
- Diploma: Je beschikt over een gepast masterdiploma of gelijkstelling op basis van relevante werkervaring op managementniveau.
- Talenkennis: We zijn een tweetalige organisatie. Je beschikt over sterke mondelinge en schriftelijke communicatievaardigheden in het Frans (B2) en Nederlands (B2). Kennis van het Engels en Spaans zijn een belangrijke meerwaarde.
- Je denkt creatief, probleemoplossend en hebt een sterk analytisch vermogen.
- Je werkt graag samen met verschillende personen met een diversiteit aan verwachtingen, profielen, organisatieculturen en nationaliteiten.
- Je bent bereid om occasioneel (1 à 2 keer per jaar) naar het buitenland (Afrika, Azië en Latijns-Amerika en Caraïben) te reizen in het kader van je werk.
- Sterke pluspunten wat betreft specifieke kennis:
- Belgische en/of Europese regelgeving voor internationale programma’s.
- Belgische vzw-regelgeving.
Hoe word je onze nieuwe collega?
- Bezorg zo snel mogelijk je CV en motivatiebrief per e-mail aan dominique.dooms@wsm.be.
- De eerste selectie gebeurt op basis van CV en brief.
Voor meer informatie rond deze functie kan je terecht bij Katrien Beirinckx, adjunct directeur organisatie, via e-mail katrien.beirinckx@wsm.be.