In Bolivia lanceerde WSM-partner Gregoria Apaza een grootschalige campagne op sociale netwerken om werknemers ervan bewust te maken dat autoriteiten en private actoren de rechten van werknemers dienen te respecteren. De organisatie ontwikkelde daarvoor ook een app.
Wereldwijd wordt men vandaag geconfronteerd met de COVID-19-pandemie, en ook Bolivia blijft niet gespaard. Op 10 maart 2020 werd de eerste besmetting bevestigd en op 18 maart volgden verschillende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan.
Ten eerste kondigde Bolivia een opschorting van alle lessen tot 31 maart aan en werd besloten dat alle openbare en private ondernemingen het werk zouden moeten beperken tot vijf uur per dag, van 8.00 tot 13.00 uur. Ook dienden werkgevers voor hygiëne- en ontsmettingsmiddelen, schoonmaakrichtlijnen en sensibilisering bij hun werknemers te zorgen. Er volgden nog verschillende besluiten waarbij onder meer een quarantaine werd opgelegd en een tijdelijke noodtoestand werd uitgeroepen.
Centrum ter Bevordering van Vrouwen Gregoria Apaza (CPMGA) haalt aan dat “de quarantaine geen reden mag zijn om de rechten op de werkplek te schenden”. De nieuwe campagne informeert werknemers over de wettelijke maatregelen die de regering recent getroffen heeft, opdat de werknemers hun rechten en toegang tot sociale bescherming niet zouden ingeperkt worden.
CPMGA communiceert hierover via sociale netwerken, de eigen webpagina en radiozender ‘Radio Pachamama’. Niet alleen de bewustmakingscampagne, maar ook officiële berichten van het Ministerie van Werk, Werkgelegenheid en Sociale Zekerheid worden via deze kanalen gedeeld.
Hoe langer de pandemie aanhoudt, hoe meer twijfels over het respecteren van de rechten van werknemers er ontstaan. Bij grote en kleine ondernemingen in verschillende sectoren, maar ook bij huishoudhulpen en arbeiders in de informele economie lijken er steeds meer problemen op te duiken. CPMGA is actief betrokken bij het gratis verlenen van juridisch advies over de rechten van werknemers.
Er werd een virtueel platform opgezet om werknemers nog beter te kunnen informeren en adviseren over hun rechten, de nieuwe regelgeving en mogelijkheden tot schadevergoeding.
Gregoria Apaza heeft tot nog toe op alle berichten kunnen reageren. Ook blijft de organisatie voortdurend communiceren over de maatregelen van de Boliviaanse overheid, zodat iedereen tijdens deze sociale en gezondheidscrisis de juiste informatie ontvangt.
Het werk is echter nog lang niet gedaan. CPMGA plant om het gratis juridisch advies langer verder te zetten om zo nog meer werknemers uit verschillende sectoren te kunnen bereiken. De organisatie wil met deze campagne meer aandacht vestigen op burgerparticipatie, arbeidsrechten en sociale bescherming. Ze willen daartoe niet enkel mistoestanden op de werkvloer aanpakken, maar ook goede initiatieven van ondernemingen en de bestaande normen van de Internationale Arbeidsorganisatie met meer mensen delen.
#porelderechoalaproteccionsocial #QuedateEnCasa