18 november 2020

Oproep aan de kledingindustrie: #PayYourWorkers

De coronacrisis raakt de wereldwijde kledingindustrie hard. Als gevolg daarvan zijn honderdduizenden kledingarbeiders en -arbeidsters ontslagen, of worden hun lonen slechts gedeeltelijk betaald. Dit is een rechtstreeks gevolg van westerse kledingmerken die hun eigen verliezen zoveel mogelijk afwentelen. Het internationale netwerk van Schone Kleren Campagne organiseert daarom een actieweek onder het motto “Pay Your Workers!”. 


Sinds het begin van de pandemie hebben miljoenen kledingarbeiders niet hun volledige loon gekregen of zijn ze ontslagen zonder de juiste vergoeding. Onderzoek van de Clean Clothes Campaign toont aan dat de arbeiders in de eerste drie maanden van de pandemie ongeveer 3,8 mld euro aan onbetaalde lonen en wettelijk verschuldigde vergoedingen zijn misgelopen.Ook Belgische merken bleken bestellingen te hebben geannuleerd. Sinds juni roept het netwerk merken en ketens op om een loongarantie te publiceren om deze leemte op alle mogelijke manieren op te vullen en ervoor te zorgen dat de arbeiders niet de prijs voor deze crisis betalen.

Clean Clothes Campaign verzamelt getuigenissen van kledingarbeidsters in deze liveblog. Daaruit hebben we cijfers en verhalen gedestilleerd in deze snapshots.  

“Met acties op tientallen locaties over de hele wereld zal de stem van boze arbeiders in de productielanden worden versterkt,” zegt Sara Ceustermans van de Schone Kleren Campagne. “Arbeiders van wie tijdens de pandemie de lonen zijn verlaagd of banen zijn verdwenen zonder compensatie. Wij willen de druk verhogen op kledingmerken om publiekelijk te verklaren dat zij deze arbeidsters – het zijn vooral vrouwen – niet in de kou laten staan; dat zij garanderen dat deze vrouwen hun loon volledig krijgen, of een redelijke ontslagvergoeding volgens de wetten van het land.”

Dertien kleinere merken, waaronder het Nederlandse jeansmerk Kuyichi, hebben al positief gereageerd op de oproep. Het wordt nu tijd dat anderen het voorbeeld volgen, vooral grote bedrijven die de meeste impact hebben, zoals H&M, Nike en Primark. Maar er zijn ook structurele oplossingen nodig om te voorkomen dat de kledingarbeidsters bij een volgende ramp opnieuw de eerste slachtoffers zijn. Kledingarbeidsters belanden in deze situatie omdat ze geen leefbaar loon vedrienen en dus geen geld opzij kunnen zetten, en omdat er in de productielanden geen goede sociale bescherming is.

Steun de campagne

Laat H&M, Primark en Nike weten wat je ervan vindt op sociale media:  

Teken hier de petitie van onze Engelse zusterorganisatie Labour behind the Label aan het adres van Primark.

Neem een foto van jezelf met de hashtag #PayYourWorkers en verspreid die op je sociale media

 

Bron: Schone Kleren Campagne

Share


Nieuws

EN ES FR NL
Over ons Meer weten Doe mee Ons netwerk Agenda Doe een gift

Vacatures Nieuws Newsletter Contact